PWS-101

Dziś, poza lotnictwem, trochę wątków historyczno-geograficznych. Kontynuując serię statków powietrznych, a zwłaszcza szybowców, tym razem mam zaszczyt przedstawić szybowiec wyjątkowy ze względu na swoją rolę w historii polskiego lotnictwa. 
PWS-101 o znakach rejestracyjnych SP-1005 - przy czym muszę tutaj zaznaczyć, iż SP-1005 jest repliką, nie zaś oryginalnym szybowcem, o którym mowa. Na szybowcu tego samego typu, lecz o znakach SP-1004, pilot Tadeusz Góra wykonał w 1938 roku rekordowy wówczas przelot na odległość niespełna 580 kilometrów. Wystartował z Bezmiechowej, znajdującej się w Bieszczadach, i doleciał aż do Solecznik Małych k. Wilna. Za wyczyn ten, jako pierwszy pilot w historii, został uhonorowany Medalem Lilienthala. 
Na wykonanie repliki SP-1005 zdecydowałam się z tego powodu, iż trudno mi było jednoznacznie ustalić, jak dokładnie wyglądał oryginalny szybowiec Góry. Własną replikę upodobniłam do modelu znajdującego się w ośrodku szybowcowym na Bezmiechowej - i również tam zamieszkał mój pluszak :)
Wymiary to około 60 cm rozpiętości skrzydeł i koło 25 cm długości kadłuba. 





 Na tle pięknego krajobrazu rozciągającego się ze szczytu Bezmiechowej

Akademicki Ośrodek Szybowcowy w Bezmiechowej

W tle, że tak to ujmę, "oryginalna replika"

Komentarze